Zásady bezpečné jízdy

Bezpečná jízda je alfou a omegou každého dobrého řidiče. S bezpečností souvisí mnoho faktorů, které budou předmětem této kapitoly.

Příprava vozidla

Vozidlo, které provozujeme na pozemních komunikacích, musí být technicky způsobilé. Jedině tak lze správně odhadovat jeho chování na silnici a ovládat jej s maximální přeností.

Na vozidle proto pravidelně kontrolujeme různé věci, některé z nich musíme kontrolovat před každou jízdou.

Kontrola vozidla před jízdou:

Kola
Kontrolujeme je pohledem, zda nejsou poškozená a zda v plášti není například zabodnuté cizí těleso, zda v něm není trhlina nebo boule. Kontrolujeme i to, zda není pneumatika nerovnoměrně sjetá. To poukazuje například na vadu v tzv. geometrii nápravy či na nízké nebo příliš vysoké nahuštění. Nahuštění měříme na studených, jízdou nezahřátých pneumatikách. Hodnotu nahuštění údává výrobce a lze ji najít buď na vnitřní straně víčka nádrže nebo na prahu dveří u místa řidiče, případně na internetu. Na autě můžeme mít pouze předepsaná kola, která jsou zapsána jako povolená v technickém průkazu vozidla. U kol dále kontrolujeme i upevnění jejich šroubů (před jízdou zatlačením nohou na jejich horní část, kolo nesmí vykazovat znaky vůle) Šrouby se mají utahovat jednak při výměně kol a dále je doporučeno jejich dotažení znovu zkontrolovat po ujetí 50 kilometrů od poslední výměny. Na kolech kontrolujeme také hlouku drážek dezénu (u letních pneumatik minimálně 1,6 mm, u zimních minimálně 4 mm)


Provozní kapaliny pod motorem
Již při příchodu k vozidlu je vhodné z dálky kontrolovat, zda se pod motorem nenachází kapaliny, které by mohly vytékat z motoru. Při parkování na parkovištích se před zaparkováním podívejte, zda na parkovacím místě, kam se chystáte vjet, není již vyteklá provozní kapalina od auta, které tam stálo před Vámi.

Stav karoserie
Pohledem dále kontrolujeme i karoserii auta. Ta nesmí mít nikde na povrchu žádné ostré hrany. Tuto kontrolu je nutné provádět před každou jízdou. Může se totiž stát, že v době Vaší nepřítomnosti do Vašeho auta někdo nacouvá a Vy pak pojedete s autem, které má například poškozený pravý zadní roh plný ostrých hran.

Registrační značka
Kontrolujeme upevnění a čistotu registrační značky (přední i zadní) Na zadní straně dále kontrolujeme platnost technické kontroly a osvětlení zadní registrační značky.

Osvětlení
Kontrolujeme čistotu a funkčnost všech světel. Zadní světla (brzdová, mlhovky a zpátečku) kontrolujeme ve dvou lidech, případně v zrcátkách po odrazu světla od jiného předmětu.

Zrcátka
Dále kontrolujeme stav a čistotu zpětných zrcátek.

Skla
Kontrolujeme čistotu a stav všech skel. Zákon připouští drobné praskliny do délky 20 mm. Je však pravděpodobné, že se taková prasklina časem zvětší, zejména v zimním období, kdy potřebujeme sklo odmlžit horkým vzuchem.

Povinná výbava vozidla
Kontrolujeme, zda máme s sebou v autě tyto položky, které patří do povinné výbavy:

1) Výstražný trojúhelník
2) Reflexní vesta
3) Autolékárnička
4) Náhradní kolo, klíč na matice a příruční zvedák, přípaně dojezdové kolo nebo zajištění asistenčních služeb.

Provozní kapaliny:

Kvůli objektivnímu měření je třeba měřit množství všech provozních kapalin za studena a na rovině:

1) Náplň do ostřikovačů
2) Motorový olej
3) Brzdovou kapalinu
4) Chladící kapalinu
5) Akumulátor (baterie) Kontrolujeme čistotu a dotažení kontaktů a množství kapaliny (u bezúdržbových akumulátorů není tato kontrola potřeba) Akumulátor musí být také řádně upevněn.
Nastavení vnitřních prvků:

Výškově i podélně nastavíme sedadlo řidiče, polohu volantu, nastavíme správně zpětná zrcátka, zapneme bezpečnostní pás a zkontrolujeme, že i ostatní cestující jsou připoutáni bezpečnostním pásem.
___________________________

Nyní víme, že nutnou podmínkou pro bezpčnou jízdu je kontrola vozidla před jízdou a používání vozidla, které je technicky způsobilé k provozu. Takové vozidlo potom disponuje vysokou mírou aktivní i pasivní bezpečnosti.

Aktivní bezpečnost je souhrn vlastnosí vozidla, které minimalizují vznik dopravní nehody:

Dobrý výhled z vozidla, funkčnost brzd, ABS, osvětlení vozidla apod.

*** naproti tomu ***

Pasivní bezpečností se rozumí souhrn vlastností vozidla, které minimalizuje následky v průběhu dopravní nehody:

Odstupňovaná tuhost karoserie, bezpečnostní pásy, nehořlavé materiály v interiéru apod.

___________________________

Ve snaze dodržovat zásady bezpečné jízdy se můžeme řídit rysy tzv. defenzivní jízdy. Jde o způsob řízení, při kterém nespěcháme, předvídáme a neriskujeme.

V rámci defenzivní jízdy můžete uvítat třeba tyto tipy:

Jezděte tak, abyste byli schopni zastavit na vzdálenost, kterou máte na rozhled.

V místech s vyšším výskytem chodců, zejména dětí, jeďte takovou rychlostí, abyste mohli bezpečně zastavit v případě, že Vám chodci náhle vstoupí do cesty.

Dodržujte zákonem předepsaný boční odstup od cyklistů 1,5 m. Cyklista může kdykoliv během jízdy zakolísat a ztratit rovnováhu.

Pokud jedete někam, kde to neznáte, nastudujte si trasu dopředu a vyražte s předstihem, abyste během jízdy nemuseli spěchat.

Při delších jízdách si dávejte pravidelné přestávky.

Nikdy za volantem nepište zprávy ani jinak neovládejte svůj telefon. Ze statistik vyplývá, že SMSkování za jízdy je třikrát nebezpečnější než jízda pod vlivem alkoholu. Plně se věnujte řízení.

Nikdy nesedněte za volant pod vlivem alkoholu nebo drog. Pozor dejte i u starších léků na alergie, mají tlumící účinky a zpomalují reakčí dobu řidiče. Pokud Vám Váš zdravotní stav nedovolí sednout za volant, nesedejte za něj!

Berte v úvahu počasí a povětrnostní podmínky. Za normálních podmínek platí, že brzdná dráha je při rychlosti 40 km/h asi čtyřikrát delší než při rychlosti 20 km/h. Brzdná dráha totiž roste kvadraticky (totéž platí pro odtředivou sílu v zatáčkách) Pokud jedete v zimním období, může být brzdná dráha na zledovatělém povrchu až 10x delší než za normálních podmínek!

Předpokládejte pohyb zvěře na silnici. Toto pravidlo platí i na místech, která nejsou označena příslušnou dopravní značkou upozorňující na výskyt divoké zvěře. Pohyb zvířat na silnicích je častý zejména v ranní a večerních hodinách (například divoká prasata nebo srnky) Pamatujte taky, že tato zvířata necestují sama, nýbrž ve skupinách)

Sledujte ostatní účatníky provozu na pozemních komunikacích a předpokládejte z jejich strany možnost chyby.

Dodržujte předpisy.

Čtěte značky a nejezděte po paměti.
Made on
Tilda